oficiální stránky obce v okrese Bruntál 

Pravidla pro přijímání petic a stížností

 

Pravidla pro  přijímání a vyřizování petic a stížností

 

 

Čl.1.

Účel, obsah a určení pravidel

 

Na  základě § 102 odst. 2, písm.n) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích ( obecní zřízení), v platném znění, v souladu se  zákonem č. 85/1990 Sb., o právu petičním, vydává starosta obce Hošťálkovy ( dále jen „starosta“ )  tato pravidla  pro přijímání a vyřizování stížností a petic.  Pravidla  blíže upravují postup  obecního úřadu při vyřizování stížností a petic    fyzických a právnických osob s bydlištěm, sídlem nebo místem podnikání na území obce Hošťálkovy (dále jen „stěžovatelé“).

 

 

Čl. 2.

Obecná charakteristika podání,  stížností a petic ,  vymezení pojmů

 

1.      Podání znamená projev určité osoby učiněný úřednímu orgánu mimo ústní jednání. Podání se zásadně posuzují podle obsahu.

2.      Stížnost se pro účely těchto pravidel rozumí ústní i písemné podání, kterým se fyzické nebo právnické osoby domáhají ochrany svých práv a právem chráněných zájmů, k jejichž ohrožení nebo porušení došlo činností orgánů a organizací nebo jednání jejich pracovníků, případně i občanů.

      Za stížnost se nepovažuje:

Ø      podání, na jehož vyřizování se vztahují zvláštní procesní předpisy a jež jsou tedy právními úkony v občanském, trestním, pracovněprávním, správním či jiném řízení, včetně uplatnění postupu podle zákona o správě daní a poplatků ,

Ø      podání mající charakter prostého nesouhlasu, dotazu, prosby či žádosti v individuálním zájmu,

Ø      podání orgánů státní správy a organizací jimi řízených, které upozorňuje na nesprávnou činnost jiných orgánů.

3.   Peticí se pro účely těchto pravidel rozumí podání učiněné ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu (žádosti, návrhy a stížnosti fyzických nebo právnických osob),  kterým se obracejí na orgány obce Hošťálkovy, (dále jen „obce“),  tj. zastupitelstvo obce,  starostu obce.

 

 

Čl. 3.

Postup při podávání a vyřizování stížností a  petic

 

1.      Všechny stížnosti  nutno  prozkoumat a vyřídit,  nebo zařídit  jejich vyřízení.  Musí  být  prošetřeny všechny body stížnosti.

2.      Přijímat stížnosti je povinen starosta obce Hošťálkovy, který k tomuto může pověřit pracovníka obecního úřadu.

3.      Starosta obce nebo pověřený pracovník  přijímá ústní stížnosti v úřední dny  od 8.00 – 16.00 hod. na 
      Obecním úřadě Hošťálkovy.  O ústních stížnostech, které nelze ihned vyřídit, sepíše starosta obce 
      nebo povřený zaměstnanec  záznam, který  předloží stěžovateli k podpisu a neprodleně předá  k 
      dalšímu zpracování. 

4.      Vyžaduje-li to povaha podané stížnosti, svolává starosta obce ústní jednání za přítomnosti pověřených zaměstnanců . Pověřený zaměstnanec  z  jednání vyhotovuje zápis. Zápis obsahuje:

Ø      jména osob,  jež se jednání zúčastnily

Ø      datum, hodinu a místo jednání

Ø      stručný a výstižný popis průběhu a výsledku jednání

Ø      doložku obsahující seznámení účastníků s  obsahem zápisu

Zápis podepisují všichni účastníci jednání. Odmítne-li některý z účastníků jednání zápis podepsat nebo nesouhlasí-li s obsahem zápisu, je tato skutečnost zaznamenána i s uvedením  důvodu odmítnutí.

5.      Opakuje-li stěžovatel  stížnost, přezkoumá starosta obce, zda původní stížnost byla správně vyřízena a o výsledku podá stěžovateli zprávu.

6.      Ke stížnostem se vyjadřují  jednotliví zaměstnanci, do jejichž působnosti předmět stížnosti náleží (věcná příslušnost) na základě písemné žádosti na základě písemné žádosti starosty obce o stanovisko. Na základě stanoviska příslušného zaměstnance starosta obce předmětnou stížnost prošetří a odpověď  zašle stěžovateli ve stanoveném termínu.

7.      Je nepřípustné postupovat  stížnost k vyjádření útvarům a zaměstnancům, proti kterým stížnost směřuje. V těchto případech prošetřuje a vyřizuje stížnost starosta obce, který rozhodne o dalším postupu.

8.      U stížností, které nebyly podány ústně nebo doručeny osobně, musí být  stěžovatelům starostou obce
       potvrzen písemně příjem stížnosti do 5 dnů ode dne doručení na obecní úřad. 
9.      Stížnosti přijaté starostou obce nebo pověřeným pracovníkem  vyřizuje pověřený zaměstnanec  nejdéle do 30 dnů 
      ode dne, kdy byly doručeny . Je-li však ze stížnosti  patrno, že je zcela nebo zčásti podáním ve smyslu 
       zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění,  postupuje se v tomto směru
       podle jeho ustanovení. Stěžovatel  bude o tomto postupu vyrozuměn starostou obce. Lhůtu pro
         vyřízení stížnosti je možno překročit jen výjimečně  . 
10.  . Není-li k vyřízení stížnosti příslušná obec, je stížnost do 7 dnů od doručení postoupena přímo orgánu 
      příslušnému k vyřízení stížnosti.  O postoupení je v téže lhůtě písemně informován starostou obce stěžovatel  . 
      Není-li znám orgán příslušný k vyřízení stížnosti, je stížnost vrácena zpět stěžovateli s uvedením tohoto důvodu.

12. Při vyřizování stížností musí být prošetřeny všechny podstatné body stížnosti.Je-li stížnost oprávněná či částečně oprávněná, učiní starosta obce potřebná opatření k nápravě zjištěných nedostatků. O krocích, které učinil či učiní, informuje zastupitelstvo obce na základě jim vydané žádosti o písemné stanovisko .Stížnost se považuje za vyřízenou, jakmile po jejím prošetření byla učiněna opatření potřebná k odstranění zjištěných závad a stěžovatel o tom byl starostou obce  vyrozuměn.

 

Čl.4.

Postup při podávání a vyřizování petic

 

1.  Petice musí být písemná a musí pod ní být uvedeno jméno, příjmení a bydliště nebo název a sídlo osoby, která ji podává. Podává-li petici petiční výbor, uvedou se jména, příjmení a  bydliště všech členů výboru a jméno, příjmení a bydliště toho, kdo je oprávněn členy výboru v této věci zastupovat.

2.  Přijímat petice  jsou povinen přijímat starosta obce nebo jim pověřený pracovník , který neprodleně předá obdrženou petici starostovi obce a dále se postupuje dle  čl.3 těchto pravidel.

 

 

 

 

 

                       

 

Tato pravidla nabývají účinnosti dne 1.7.2006 .

Jste zde: Úvod > Dokumenty > Pravidla pro přijímání petic a stížností

 
 

Často hledáte

 

© Obec Hošťálkovy   |   Tvorba webových stránek Užitečnýweb.cz   |   prohlášení o přístupnosti
Počet návštěv (od 3.1.2012):