Pravidla pro přijímání a vyřizování petic a stížností
Čl.1.
Účel, obsah a určení pravidel
Na základě § 102 odst. 2, písm.n) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích ( obecní zřízení), v platném znění, v souladu se zákonem č. 85/1990 Sb., o právu petičním, vydává starosta obce Hošťálkovy ( dále jen „starosta“ ) tato pravidla pro přijímání a vyřizování stížností a petic. Pravidla blíže upravují postup obecního úřadu při vyřizování stížností a petic fyzických a právnických osob s bydlištěm, sídlem nebo místem podnikání na území obce Hošťálkovy (dále jen „stěžovatelé“).
Čl. 2.
Obecná charakteristika podání, stížností a petic , vymezení pojmů
1. Podání znamená projev určité osoby učiněný úřednímu orgánu mimo ústní jednání. Podání se zásadně posuzují podle obsahu.
2. Stížnost se pro účely těchto pravidel rozumí ústní i písemné podání, kterým se fyzické nebo právnické osoby domáhají ochrany svých práv a právem chráněných zájmů, k jejichž ohrožení nebo porušení došlo činností orgánů a organizací nebo jednání jejich pracovníků, případně i občanů.
Za stížnost se nepovažuje:
Ø podání, na jehož vyřizování se vztahují zvláštní procesní předpisy a jež jsou tedy právními úkony v občanském, trestním, pracovněprávním, správním či jiném řízení, včetně uplatnění postupu podle zákona o správě daní a poplatků ,
Ø podání mající charakter prostého nesouhlasu, dotazu, prosby či žádosti v individuálním zájmu,
Ø podání orgánů státní správy a organizací jimi řízených, které upozorňuje na nesprávnou činnost jiných orgánů.
3. Peticí se pro účely těchto pravidel rozumí podání učiněné ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu (žádosti, návrhy a stížnosti fyzických nebo právnických osob), kterým se obracejí na orgány obce Hošťálkovy, (dále jen „obce“), tj. zastupitelstvo obce, starostu obce.
Čl. 3.
Postup při podávání a vyřizování stížností a petic
1. Všechny stížnosti nutno prozkoumat a vyřídit, nebo zařídit jejich vyřízení. Musí být prošetřeny všechny body stížnosti.
2. Přijímat stížnosti je povinen starosta obce Hošťálkovy, který k tomuto může pověřit pracovníka obecního úřadu.
3. Starosta obce nebo pověřený pracovník přijímá ústní stížnosti v úřední dny od 8.00 – 16.00 hod. na
Obecním úřadě Hošťálkovy. O ústních stížnostech, které nelze ihned vyřídit, sepíše starosta obce
nebo povřený zaměstnanec záznam, který předloží stěžovateli k podpisu a neprodleně předá k
dalšímu zpracování.
4. Vyžaduje-li to povaha podané stížnosti, svolává starosta obce ústní jednání za přítomnosti pověřených zaměstnanců . Pověřený zaměstnanec z jednání vyhotovuje zápis. Zápis obsahuje:
Ø jména osob, jež se jednání zúčastnily
Ø datum, hodinu a místo jednání
Ø stručný a výstižný popis průběhu a výsledku jednání
Ø doložku obsahující seznámení účastníků s obsahem zápisu
Zápis podepisují všichni účastníci jednání. Odmítne-li některý z účastníků jednání zápis podepsat nebo nesouhlasí-li s obsahem zápisu, je tato skutečnost zaznamenána i s uvedením důvodu odmítnutí.
5. Opakuje-li stěžovatel stížnost, přezkoumá starosta obce, zda původní stížnost byla správně vyřízena a o výsledku podá stěžovateli zprávu.
6. Ke stížnostem se vyjadřují jednotliví zaměstnanci, do jejichž působnosti předmět stížnosti náleží (věcná příslušnost) na základě písemné žádosti na základě písemné žádosti starosty obce o stanovisko. Na základě stanoviska příslušného zaměstnance starosta obce předmětnou stížnost prošetří a odpověď zašle stěžovateli ve stanoveném termínu.
7. Je nepřípustné postupovat stížnost k vyjádření útvarům a zaměstnancům, proti kterým stížnost směřuje. V těchto případech prošetřuje a vyřizuje stížnost starosta obce, který rozhodne o dalším postupu.
8. U stížností, které nebyly podány ústně nebo doručeny osobně, musí být stěžovatelům starostou obce
potvrzen písemně příjem stížnosti do 5 dnů ode dne doručení na obecní úřad.
9. Stížnosti přijaté starostou obce nebo pověřeným pracovníkem vyřizuje pověřený zaměstnanec nejdéle do 30 dnů
ode dne, kdy byly doručeny . Je-li však ze stížnosti patrno, že je zcela nebo zčásti podáním ve smyslu
zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, postupuje se v tomto směru
podle jeho ustanovení. Stěžovatel bude o tomto postupu vyrozuměn starostou obce. Lhůtu pro
vyřízení stížnosti je možno překročit jen výjimečně .
10. . Není-li k vyřízení stížnosti příslušná obec, je stížnost do 7 dnů od doručení postoupena přímo orgánu
příslušnému k vyřízení stížnosti. O postoupení je v téže lhůtě písemně informován starostou obce stěžovatel .
Není-li znám orgán příslušný k vyřízení stížnosti, je stížnost vrácena zpět stěžovateli s uvedením tohoto důvodu.
12. Při vyřizování stížností musí být prošetřeny všechny podstatné body stížnosti.Je-li stížnost oprávněná či částečně oprávněná, učiní starosta obce potřebná opatření k nápravě zjištěných nedostatků. O krocích, které učinil či učiní, informuje zastupitelstvo obce na základě jim vydané žádosti o písemné stanovisko .Stížnost se považuje za vyřízenou, jakmile po jejím prošetření byla učiněna opatření potřebná k odstranění zjištěných závad a stěžovatel o tom byl starostou obce vyrozuměn.
Čl.4.
Postup při podávání a vyřizování petic
1. Petice musí být písemná a musí pod ní být uvedeno jméno, příjmení a bydliště nebo název a sídlo osoby, která ji podává. Podává-li petici petiční výbor, uvedou se jména, příjmení a bydliště všech členů výboru a jméno, příjmení a bydliště toho, kdo je oprávněn členy výboru v této věci zastupovat.
2. Přijímat petice jsou povinen přijímat starosta obce nebo jim pověřený pracovník , který neprodleně předá obdrženou petici starostovi obce a dále se postupuje dle čl.3 těchto pravidel.
Tato pravidla nabývají účinnosti dne 1.7.2006 .
Jste zde: Úvod > Dokumenty > Pravidla pro přijímání petic a stížností
© Obec Hošťálkovy | Tvorba webových stránek Užitečnýweb.cz | prohlášení o přístupnosti
Počet návštěv (od 3.1.2012):